TS: Pandémia a digitalizácia menia zaužívané návyky turistov: priame a online rezervácie sú na vzostupe

\| Vytlačiť \|

Návštevníci začali počas pandémie intenzívnejšie komunikovať s ubytovacími zariadeniami – po takmer desiatich rokoch výraznejšie stúpol počet priamych rezervácií v hoteloch. Vyplýva to z medzinárodnej štúdie organizácie HOTREC, ktorá skúmala pandemické zmeny rezervačných návykov hostí. Do renomovanej štúdie sa aktívne zapojili aj slovenskí hotelieri združení v Asociácii hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS).

(V Bratislave, 15.6.2022)

Takmer 3900 hotelierov z rôznych kútov Európy, v rôznych destináciách, rôznej  veľkosti či počtom hviezdičiek sa zapojilo do piatej medzinárodnej štúdie zameranej na aktuálne trendy pri predaji hotelových kapacít. Tá potvrdila, že pandémia skutočne modifikovala zaužívané zvyky návštevníkov ubytovacích zariadení. Od roku 2015 po prvý raz stúpol počet priamych rezervácií, a to predovšetkým vďaka emailovým rezerváciám a rezerváciám cez vlastné hotelové webstránky. Podiel priamych rezervácií návštevníkov v slovenských hotelových zariadeniach dosiahol viac ako 62%. „Priame rezervácie prinášajú zákazníkom bezprostredný kontakt a možnosť otvorene personálu komunikovať špecifické priania či potreby. V neposlednom rade hotelieri verným zákazníkom často poskytujú aj rôzne bonusy v podobe dodatočných služieb alebo zliav na využívanie ďalších služieb,“ vysvetľuje prezident AHRS, Marek Harbuľák.  Zhruba jedna pätina všetkých rezervácií sa pritom uskutočnila priamo na webstránkach jednotlivých slovenských hotelov, čo podľa Harbuľáka potvrdzuje, že digitalizácia sa pomaly ale iste stáva stabilnou súčasťou spotrebiteľského správania slovenských návštevníkov. Rezervy však vníma najmä v oblasti spolupráce s tour operátormi a cestovnými agentúrami. „Podiel ich rezervácií na Slovensku vlani dosiahol len 3,8%. Za nelichotivým výsledkom možno hľadať najmä nepredvídateľné, chaotické, a v porovnaní s inými krajinami, aj prísnejšie protiepidemické opatrenia,“ vysvetľuje Harbuľák.

Napriek tomu, že priame rezervácie vlani stúpli, štúdia potvrdzuje, že závislosť turistov od online rezervačných platforiem (OTA) i naďalej pretrváva. Spoločnosť Booking Holding je stabilne, a s výrazným náskokom, najvplyvnejším hráčom, ktorý aktuálne vlastní viac než 71 percent trhu OTA. Len za posledných osem rokov pritom jej vplyv v Európe vzrástol o viac ako 11 percent. Druhým najobľúbenejším je Hotel Ads od spoločnosti Google, následne TripAdvisor a Trivago. Dominantné postavenie na trhu má Booking aj v našej krajine – viac než 78% Slovákov si vlani svoj pobyt rezervovalo práve cez túto platformu. Alarmujúce je, že druhá najúspešnejšia platforma našincov dosiahla len 8%. Výsledky štúdie však poukázali na nelichotivý stav – viac ako polovica európskych hotelierov priznala, že online platformy na nich vyvíjajú tlak a nútia ich akceptovať obchodné podmienky, ktoré by hotelieri dobrovoľne neponúkali – napríklad špeciálne zľavy či storno poplatky. „Dominantný podiel na trhu sa, žiaľ, môže prejaviť aj nastavovaním nevýhodných obchodných podmienok, ktoré sú predovšetkým malé, a nezávislé hotely často nútené akceptovať,“ uzatvára prezident AHRS, Marek Harbuľák.

-- Koniec  tlačovej správy—

   

Marek Harbuľák

Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

Tel.: +421 911 262 177

Komunikačné oddelenie

Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.

Tel.: +421 902 633 820

HOTREC, European Hotel Distribution Survey 2022

\| Vytlačiť \|